|
Üniversitemiz Kurumsal Eğitim Planları ve Program Yeterliliklerini Güncelleme Süreci Ortak Değerlendirme Toplantısı Yapıldı
Üniversitemizde yürütülen kalite güvencesi çalışmaları kapsamında, eğitim içeriklerinin beş yılda bir eğitim izleme–değerlendirme sonuçları ile iç ve dış paydaş geri bildirimleri doğrultusunda güncellenmesi ve eğitim süreçlerini iyileştirme çalışmaları önem arz etmektedir. 2021-2022 akademik yılında güncellenmiş olan eğitim planlarının 2025-2026 akademik yılında yeniden güncellenmesi ihtiyacı sebebiyle Eğitim Öğretim Geliştirme Koordinatörlüğü, Bologna Eşgüdüm Koordinatörlüğü ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı koordinasyonunda tüm akademik birim öğrenci işleri sorumlularının, Bologna temsilcilerinin, bölüm başkanlarının dekan ve dekan yardımcılarının katıldığı Eğitim Planları ve Program Yeterlilikleri Güncelleme Bilgilendirme Toplantısı düzenlendi. 01 Aralık 2025 tarihinde saat 15.00 da 3. Merkezi Derslik Prof. Dr. Mustafa AYKAÇ Konferans Salonu’nda yapılan toplantıda süreçlere ilişkin işleyiş, takvim, görev ve sorumluluklar ele alınmış; birimlerin güncelleme çalışmalarına hazırlıklı ve koordineli biçimde başlamasına yönelik açıklamalar yapılmıştır. Toplantıda kurumsal iyileştirme süreçleri kapsamında program eğitim planları ve program yeterliliklerini hazırlama ve güncelleme sürecini Bologna Koordinatörü Öğr. Gör. Berna Türkyılmaz 4 aşamalı olarak açıkladı. Üniversitemizde eğitim-öğretim süreçlerinin, katılımcı, kapsayıcı ve sürdürülebilir bir kurumsal yapıya dayalı yürütülmesi için Eğitim Bilgi Paketinde eğitim içeriklerinin geliştirilmesi ve güncellenmesine ilişkin kullanılabilecek formlar ve içerikleri tek tek açıklandı ve Kurumsal Eğitim Bilgi Paketinde çevrimiçi ortamda erişilebilir adresleri gösterildi. Kurumsal Eğitim Bilgi Paketi Formlar: https://ebp.klu.edu.tr/Sayfalar/Formlar Ders Bilgi Formunun içeriği ve bölümler arasında nasıl bağlantı olduğu ve nasıl düzenlenmesi gerektiği açıklandı ve en sık yapılan hatalar vurgulandı. Ders öğrenme çıktılarının özellikle öğrencide geliştirilecek nitelikleri ifade eden çıktıların "Kurum Ders Öğrenme Çıktıları Hazırlama Kılavuzu"na ugun hazırlanması gerektiği açıklandı. Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı Şube Müdürü Utku Kıyar eğitim planı öneri formunun nasıl doldurulması gerektiğini ve değişiklik tekliflerinin nasıl yapıldığını açıklayan sunumunda, eğitim planı öneri formunda geçen tanımları, formu dolduruken dikkat edilecek hususları detaylı olarak açıkladı. Eğitim Planı Hazırlama Kılavuzunun esas alınmasının önemini ve değişiklik işleyiş sürecinin aşamalarından bahsetti. Seçmeli dersler, zorunlu dersler veya eğitim planınından kaldırılacak derslere verilecek isimlendirme, kısaltmalar veya kodlamaları açıkladı. Ön lisans, lisans, bilimsel hazırlık, tezsiz yüksek lisans, tezli yüksek lisans, doktora programlarının eğitim sistemlerini, eğitim planlarının kritik formatlarını ve tüm programlara ait derslerin kodlandırma yöntemini detaylı olarak açıkladı. Üniversitemizin kapsayıcı ve sürdürülebilir nitelikli eğitimi geliştirmenin aracı olarak eğitim planları, program amaçları ve yeterliklerine ilişkin Eğitim Öğretimi Geliştirme Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İşeri, Üniversitemizde tanımlı kurumsal süreçler doğrultusunda 2025-2026 akademik yılına yönelik eğitim planlarının güncellenmesinde kapsayıcı eğitim planlarının nitelikleri, disiplinlerarasılık ve seçmeli derslerin etkililiğini durumunu açıkladı. Özellikle Üniversite bünyesinde OSD havuzu gibi tüm birimler bünyesinde birim içi bölümlerden ders alabilme imkanının genişleten BOSD havuzlarının geliştirilmesi gerektiğini belirtti. Ayrıca tüm bölümlerde "Seçmeli Ders Havuzları"nın işlevselliğine dikkat çekerek sistem üzerinde 20-30 adet seçmeli dersin göründüğü bir dönemde bu derslerin son yıllardaki açılma verileri dikkate alınarak hiç açılmayan veya öğrenci tarafından tercih edilmeyen derslerin sistemde kalmasının hem bölüme hem de öğretim elemanına gereksiz bir iş yükü oluşturduğunu ifade etti. Bu kapsamda, işlevini yitirmiş derslerin ayıklanması, ders içeriklerinin güncellenmesi gerektiğini belirtti. Toplantının en önemli gündem maddelerinden biri olan Üniversitemizde eğitim izlemede ve değerlendirme çalışmalarının temelini oluşturan "Program Yeterlilikleri ve Program Amaçları" oluşturdu. Günümüz yükseköğretiminde sadece bilgi aktarımının önemini yitirdiği, öğretilen bilginin beceri ve yetkinliğe dönüşmesi gerektiğini vurgulayan Eğitim Öğretimi Geliştirme Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İşeri, program yeterlilik ve amaçlarının kapsayıcı olması gerektiğini bu kapysayıcılığın Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ), ilgili akreditasyon kuruluşlarının öngördükleri yeterlilikler, paydaş geri bildirimleri, bölüm eğitim izleme-değerlendirme verilerine ilişkin referanslarının olması gerektiğini belirtti. Üniversite öğrencilerinin sadece "bilen ve bildiğini açıklayan" değil, "analiz eden, tasarlayan, eleştiren, sorgulayan ve yeniden üreten" bireyler olarak yetiştirilmesi gerektiğini ifade etti. Bu doğrultuda, Kurumsal düzeyde program çıktılarının sadece ders öğrenme çıktılarıyla eşleştirilmesinin deği, program amaçları ve yeterlilikleri, mezun yeterliklerinin ölçülebilir performans kriterleri üzerinden izlenmesi ve değerlendirilmesi çalışmalarının yürütüleceğini ve bu dorğultuda iyileştirmelerin her yıl BED raporları üzerinden izleneceğini belirtti. Eğitim planlarının güncellenmesi sürecinin veri temelli ve katılımcı bir anlayışla yürütüleceği belirtildi. 2018 yılından bu yana yürütülen Kurumsal Öğrenci Memnuniyeti Raporları, mezun memnuniyeti anketleri, program ve mezun yeterlilikleri ve ders değerlendirme sonuçlarının, güncelleme çalışmalarında temel dayanak noktası olması gerektiği ifade edildi. Eğitim planlarının sadece bölümdeki öğretim elemanlarının beklentilerine göre değil; dış paydaşlar, danışma kurulları ve sektör temsilcilerinin görüşleri de alınarak şekillendirilmesi gerektiği vurgulandı. Tüm birimlerde Mart 2026 ya belirlenen takvim doğrultusunda yürütülecek eğitim planı güncelleme çalışmalarının, ilgili programlar tarafından Mart-2026 da yapılacak sunumlar üzerinden ön değerlendirmelerin yapılacağını, ön değerlendirmeye tüm eğitim planı güncellemelerinin Eğitim-Öğretim Komisyonu’na sunulması sürecinin takvim doğrultusunda yürütüleceği belirtildi. Toplantıda ayrıca, yaz döneminde tüm birimlerde, Eğitim Öğretim Geliştirme Koordinatörlüğü koordinasyonunda yürütülen "Eğitim Ortamlarının Yerinde İncelenmesi (KOD)" çalışmaları ve buna bağlı hazırlanan iyileştirme eylem planlarının değerlendirme sonuçları paylaşıldı. Birimlerin hazırladığı eylem planlarının bazılarında tarih, katılımcı ve somut çözüm önerilerinin eksik olduğu, genel ifadeler yerine maliyet ve süreç analizi ilgili birimlerle yapılmış yapılmış gerçekçi planlara ihtiyaç duyulduğu ifade edildi. Toplantı sonunda tüm birimlerde eğitim planı güncelleme çalışmalarında son üç yıldaki bölümün, program yeterlilikleri, ders öğrenme çıktıları, mezun çıktıları, ders sonuçları ve öğrenci ders değerlendirme geri bildirimlerinde ortalamanın altında olan eğitim içeriklerin belirlenip gerekli revizyona gidilmesinin artık bir tercih değil zorunluluk olduğu vurgulandı. Sunumlar ardından akademik birim temsilcilerinin soru- cevap ve görüş-önerileri görüşmelerinden sonra ile toplantı sona erdi.
|
Eğitim Planları ve Program Yeterlilikleri EOGK Program Akreditasyonu Kurumsal Eğitim İçerikleri Güncelleme
